امواج لیزر باعث تولید آدنوزین تری فسفات یا ATP می شود و با تحریک تولید این مولکول انرژی زا

که مولکول حامل انرژی در بدن و برای سلول ها محسوب می شود ، سلول ها از این انرژی برای

جذب مواد مغذی و بیرون راندن مواد مضر و پسماند های داخل سلولی استفاده می کنند

و لذا برای روند التیام و Recovery بافت های آسیب دیده در انواع آسیب دیدگی ها من جمله

آسیب های ورزشی برای عضلات ، تاندون ها ، رباط ها و سایر نسوج مفید است.

خاصیت دومی که پرتو لیزر دارد تحریک تولید کلاژن در بافت های بدن است.

کلاژن پروتئینی است که در تمام بافت های بدن وجود دارد ، از پوست گرفته تا سایر نسوج و

تولید سریع تر کلاژن موجب شکل گیری بهتر و بیشتر بافت های همبند و ترمیم زخم ها و بافت های آسیب دیده می شود.

خاصیت سوم لیزر در افزایش فعالیت سیستم لنفاوی (Lymphatic) که تصفیه کننده مایع بدن هستند

و ترمیم رگ های لنفاوی آسیب دیده و همچنین کاهش تورم بافت ها می شود.

خاصیت چهارم پرتو لیزر تشکیل رگ های خونی یا آنژیوژنز (Angiogenesis) می باشد و

رگ های بسیار ریز خونی که در اثر صدمات ورزشی و غیر ورزشی آسیب دیده و پاره شده اند

و ایجاد تورم و کبودی در بافت ها شده است در تشکیل عروق و آنژیوژنز و خون رسانی مجدد بافت ها نقش بسزایی دارد.

خاصیت پنجم لیزر کاهش درد است و تاثیر بسیار سودمندی در بافت های عصبی دارد

و مانع از انتقال حس درد در رشته های عصبی که از عضله ها ، تاندون ها ، رباط ها و مفصل به مغز می رود ، می شود.

خاصیت ششم پرتو لیزر افزایش میزان سروتونین (Serotonin) و اندورفین (Endorphin) در جریان خون است.

سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی قدرتمند به مغز محسوب می شود و عموما میزان سروتونین

در افراد شاداب بالاتر است و در بیماران افسرده میزان سروتونین پایین می آید. به طوری که در بیماران

دچار افسردگی از دارو های افزاینده سروتونین در خون استفاده می شود و لیزر با اثراتی که دارد در بافت هایی

که تحت درمان با لیزر تراپی قرار می گیرند هم میزان سروتونین را افزایش می دهد و هم باعث شادابی

نسوج و بافت ها و در نهایت شادابی و بهبودی فرد بیمار می شود.

اندورفین نیز عملا ترکیبات شیمیایی شبیه مورفین است که در جریان خون و در مغز اثرات تسکین درد دارد

و به طور طبیعی در خون و بدن فرد وجود دارد و لیزر باعث افزایش میزان اندورفین ها و کنترل بهتر درد در بافت ها و بدن می شود.

نکته جالب در لیزر درمانی ماندگاری اثرات آن در فرایند التیام و کنترل درد و پایان درمان و جلوگیری از حمله مجدد

درد در بیماران است و بسیاری از بیماران اینطور نیست که صرفا برای مدت کوتاهی علائم و درد آن ها کنترل شود

و در بسیاری از موارد اثرات درمان برای بیمار دائمی و طولانی مدت می ماند.