حدود ۵۰ درصد از افرادی که دچار درد پاشنه هستند

در رادیوگرافی خار پاشنه دارند ولی خار پاشنه را نمی توان علت درد پاشنه حساب کرد. در بسیاری از موارد علت درد پاشنه التهاب فاشیای پلانتار یا پلانتار فاشایتیس نیست بلکه پروسه تخریب بافت این فاشیا یا اصطلاحا دژنرسانس (Degeneration) و از دست دادن طراوت و پیر شدن این بافت را علت درد محسوب می کنند و در بسیاری از موارد از بین رفتن قوام و الاستیسیته ی بافت چربی پاشنه یا fat pad علت درد است.

شرح حال و معاینه بالینی کمک زیادی در تشخیص علت درد پاشنه می کند. درد ناشی از خار پاشنه و یا التهاب نیام کف پایی معمولا با استراحت برطرف می شود و با حرکت شروع می شود و معمولا بیمار دچار درد پاشنه از این نوع در ابتدای حرکت مثلا صبح پس از برخاستن از رخت خواب و یا بعد از نشستن طولانی در یک شرایط خاص بعد از بلند شدن ابتدا یک درد تیز و تیر کشنده احساس می کند و به تدریج با راه رفتن درد کمتر شده و ماهیت گنگ و مبهم به خود می گیرد و گاهی کلا ممکن است درد از بین برود ، برعکس در مواردی که علت درد پاشنه شکستگی استرس (Stress Fx) باشد خصوصا در افراد نظامی در پی رژه و عملیات نظامی و همچنین در ورزشکاران خصوصا دوندگان و ورزشکارانی که با حرکات جهشی و پرشی فعالیت دارند در این مواقع با راه رفتن بیشتر درد بیمار نه تنها کاهش نمی یابد بلکه یا ثابت مانده و یا افزایش می یابد.

درد شبانه و درد در حین استراحت یکی از علائم بارز علل غیر مکانیکال من جمله عفونت و یا علل روماتولوژیک می تواند باشد خصوصا مطرح کننده تومور نیز می تواند باشد و باید پزشک این تشخیص افتراقی را رد کند. به علاوه در مواردی که درد هر دو پاشنه را به طور همزمان درگیر می کند بیشتر می تواند علل روماتولوژیک و بیماری های روماتیسمی مثل اسپوندیلیت آنکیلوزان (Ankylosng spondylitis) و یا بیماری رایتر (Reiter syndrome) علت ایجاد درد باشد.